fredag den 10. maj 2013

Jeg strikker, derfor er jeg !

I fredags holdt Marie Koch foredrag på Tekstilformidleruddannelsen i København, hvor hun fortalte om sin PHD afhandling "Jeg strikker, derfor er jeg,  Læring og identitet i uformelle læringsrum". Marie har studeret miljøet og aktiviteterne omkring garngrafitti, yarnbombing, eller som hun foretrækker at kalde det Craftivism i Sverige, Danmark og Finland. Det var interessant at høre, hvad det er, der driver udøverne til at arbejde med håndværket / kunsten og montere det i det offentlige rum, uden at ane hvordan det blev modtaget. Det har af gode grunde ikke været så nemt at komme tæt på aktørerne, da det er ulovligt det de gør, og det har derfor krævet en del arbejde at komme tæt på miljøet.






2 kommentarer:

  1. Det lyder rigtig spændende :)
    Viste faktisk ikke at det er ulovligt. Hver gang jer ser noget garn-kunst i gadebilledet, stopper jeg op, bliver glad og tænker "hvor er det fedt lavet" :)

    SvarSlet
  2. Det er ulovligt i den forstand, at man ikke må udsmykke det offentlige rum uden tilladelse. Omvendt er det ret uskadeligt og kan let klippes ned igen, hvis nogen ønsker det fjernet. Jeg tror ikke, at der er nogen der er blevet straffet, som med traditionel grafitti. De fleste glæder sig vist også over de små overraskelser, der hænger rundt omkring.

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...