fredag den 8. juni 2012

Broderi og Nationalmuseet

For tiden går jeg til en del møder i Frederiksholmskanal, og igår benyttede jeg lejligheden til at slå et slag forbi Nationalmuseet. Er I klar over, at det nu er ganske gratis at besøge dette herlige sted, der udover en imponerende samling også har en god café og museumsbutik ?
Jeg koncentrerede mig om udstillingen Danmarkshistorier 1660- 2000 og faldt blandt andet for disse smukke broderede huenakker.





(Huenakke: Broderet nakkestykke i kvindehue i sjællandske bondedragter fra midten af 1700-tallet og fremefter. Kan være af mønstret, sølvindvævet silke ell. uldgarnsbroderi med f.eks. en stor blomst)

2 kommentarer:

  1. De er bare SÅ smukke, og sikke et arbejde at lave dem...ha en dejlig dag

    SvarSlet
  2. Også jeg holder meget af at gå på opdagelse på Nationalmuseet.
    Desværre ikke så ofte, da jeg ikke lige bor i nærheden - faktisk helt i Aalborg.
    Det er nogle fantastisk smukke huenakker du har fundet til os - en fin detalje, som jeg egentlig aldrig har tænkt over fandtes.
    hilsen Mona

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...